Daloló énekes madárkám, fülemülém, csalogányom

Az énekes madarak hangjukkal a territóriumukat védik. A fülemüle éjszaka is aktív csalogány néven. Csodáljuk dalát, és félreértjük.

Arany János persze nem tudhatta, hogy a madárdal veleszületett territoriális viselkedésmód. Gondolta a fene. A fülemile versében a madár ártatlan dala éppen ellenpontja a szomszédok territoriális viszályának. 

Az emberi agresszió köztudottan hangoskodásban nyilvánul meg, de még ádázabb a halk beszéd. Úgy tűnik, szomszédék csak egymás közt beszélgetnek, miközben alázzák a kényszerűségből kihallgatót a kerítés túloldalán.

– Szerinted honnan jön ez a sok hernyó…

– Bizony, drága a permetezőszer…

– Jó ez a bió, sok fehérjét termel…

– Hamarosan mi is áttérhetünk a rovartáplálkozásra… 

Párkapcsolatban a „csak mondja” feszítheti végletekig a húrt. Ilyenkor az egyik fél végletesen megvonja a beszédhelyzetet a másiktól. Dala így hangzik: tüttürü, tüttürü, jó, tüttürü, tüttürü. Ha a másik megszólal, helyette fejezi be a mondatot.

– Örökké az történik, amit te akarsz, neked a jónál is jobb kell, egy kicsit vegyél már vissza, jó, mert holnap is, mit akarsz már megint, semmi kedvem hozzá, jó…

– Holnap…

– … tudom, már megint a mama, tudom, jó, csak tudod, elegem van a mamából, jó, meg az egész pereputtyodból, jó, úgyhogy holnap eszem ágában sincs…

– Holnap…

– Mondom, tele van a hócipőm a holnapjaiddal, jó, a máiddal, jó, a tegnapjaiddal, jó, hagyjuk ezt a hülyeséget, jó…

Sohasem tudjuk meg, mit is akart a másik fél a holnappal, viszont el tudjuk képzelni, hogyan válik egyre ingerültebbé a beszélgetés, míg átmegy hangoskodásba. Azt is el tudjuk képzelni, ahogy a mondja-mondja fél egyre követi a másikat, aki igyekszik kilépni a helyzetből, amíg sarokba szorul, és már nem is tudja, mit tesz.

Úgyhogy néha engedd át a beszédhelyzetet. Jó?

Morbid 18+!

Előadást tartottunk bűnmegelőzéssel foglalkozó rendőröknek. Elmondták, a családon belüli erőszak áldozata többnyire a konyha sarkában esik össze a késszúrásoktól. Odáig követi a megmondó ember a másikat, aztán a sarokba szorított kést ragad, hogy végre elhallgattassa a másikat.