Gyakorlati gyakorlatok 2. – Becsapós helyzetek

A rokonokban, ismerősökben általában jobban bízunk, mint az idegenekben. Ez evolúciósan rögzült, velünk született viselkedésminta, ahogy az is, hogy tudattalanul is kalkulálunk az együtt töltött idő és a sérelmek arányával.

Meglehet, Szarka tanár úr egyszer leordított, egyszer pedig pikkelt rám, mégis eltöltöttünk együtt több mint száz tanórát – szóval egészen jó csóka az öreg.

Galamb tanárnő tünci volt ahányszor csak bejött helyettesíteni, de az másik osztály mesélte, hogy tudott nagyon szemét is lenni.

Gyuri sógorral volt az a vitánk a szőlős örökléséről, de amúgy már ötven éve jó rokon. Egyszer addig itattuk, míg ki tudta mondani a „szocialista” szót. Az unokáját egy kábelkötegelő vállalkozó vette el. Nagy lagzit csaptak, Bence helikopterrel érkezett, szét is kergette a Bódiék tyúkjait. Meglátjuk, hogyan lesznek meg Vikivel, aki eléggé cserfes, de amúgy jó lélek.

Élményeink és tapasztalataink evolúciós alapon működve kalibrálják, kit mennyire engedhetünk közel magunkhoz, kit mennyire tartsunk távol.

Most azonban ez másfél méter. Szarka tanár úr, Viki, Gyuri sógor, Galamb tanárnő mind-mind másfél méter. Bence is másfél méter.

Magyar szokás szerint egy részüknek ölelés, más részüknek 75 cm-es kézfogás járna. Gyuri sógornak pluszban váll-lapogatás, Vikinek puszi. Paradox módon Galamb tanárnőnek is, hiszen az utóbbi évtizedekben nem tett semmi rosszat.

Amilyen könnyű volna kimondani, hogy „az új szabály másfél méter és kész”, olyan kár volna lebecsülni a tudattalanunkba rögzült mintákat és a velünk született viselkedésmódokat.

Ezért használjunk ennek felülírásához is egy segédeszközt!

Gyakorlat

Akinek van még otthon colostokja (úgyis mint colstock, avagy fa mérőléc), hajtogassa ki másfél méteresre és járkáljon vele a lakásban, kertben – bárhol, ahol nem nézik bolondnak.

Mire emberek közé kell mennie, úgy megszokja mennyi az annyi, hogy már elég lesz zsebre rakni a colostokot, vagy egy tokban magával vinni. (Ugyanerre a fém mérőszalag is alkalmas…)

– Jó, jó, és a saját gyerekem? – adódik a kérdés.

Vajon az elvált szülők és gyerekeik közötti kapcsolattartás a mostani helyzetben hogyan egyeztethető össze a colstok-szabállyal? 

Erről a mostani hétvégén már jócskán gyűltek a tapasztalatok, hamarosan összefoglaljuk őket. Egyik fontos forrásunk Tamás barátunk, aki Békésben rendőr, és most egy fontos kérést közvetít rajtunk keresztül.

Gyakorlati gyakorlatok 1.

Egyetlen mozdulat is végzetes lehet. Új koronavírussal fertőzött ember fogta meg előtted a kilincset, te kilépsz, a fény bántja a szemedet, kicsit megdörzsölöd. Kész.

Hogyan tudod uralni a berögzült mozdulatokat? Hogyan tudod tudatosítani az automatizmusokat?

Első gyakorlat

Remek tudatosító gyakorlat, ha lekapcsolod a központi biztosítékot. Figyeld az olyan mókás kis tévedéseidet, mint hogy a sötét láttán visszacsukod, majd megpróbálod újra nyitni a hűtő ajtaját. Nem működik a kávégép? Van instant kávé! Csakhogy nem tudsz hozzá tejet melegíteni a mikróban! A gáztűzhelyhez gyufa kellene, mert nem ad szikrát, de a vízforraló is elektromos, az se működik. Iszol csapvizet, aztán gugliznál, de nincs wifi, csak a telefonon megy, azon is csak mobilnetről. Megborzongsz, és ettől rájössz, hogy a fűtés se kapcsol be, mert a keringetőnek is áram kellene…

Amikor beleakadsz egy-egy ilyen apróságba, gondolatban tedd át a hibát egy vírus szempontjából kockázatot jelentő lépésbe. Például képzeld, azt az apróságot, hogy valakinek megszokásból kezet nyújtasz.

Ha már jól megy a központi áramtalanítós játék és a kapcsolótáblátokon több áramkör is van, akkor hagyd felkapcsolva a központit, és csak valamelyik al-biztosítékot nyomd ki. Egyszerre mindig csak egyet. Ha valamit elfelejtsz, tedd át hibát egy újabb kockázatos lépésbe. Például képzeld, amint átveszed a postástól a tollát és aláírsz vele.

Második gyakorlat

Törölgesd meg környezetedben mindazokat a pontokat, amikről úgy gondolod, hogy mások megérinthették. Azután tegyél a kezedre jelző anyagot (színes krétaport, arcpirosítót, gépolajat vagy bármi egyebet, amit erre jónak találsz), aztán tedd a szokásos dolgodat. Néhány óra elteltével nézd vissza az útvonaladat. Minden nyomra számítottál? Főleg a tükröt nézd. Arcod? Orrod? Szemed?

Ha nincs nagy kedved védőfelszerelést viselni, akkor tiszta kakaóporral kend össze a kezed, aztán indulj el sétálni, nézz meg egy epizódot a kedvenc sorozatodból, vagy headsetről/kihangosítóról hívj fel valakit, akivel szívesen beszélsz legalább fél órát. Utána nézz a tükörbe. A kakaónyomok lebuktatják az öntudatlan nyúlkálást, a drasztikus visszajelzés meghozza a kedved a védekezéshez.

Folytatjuk. 

Kedves Mindnyájan!

Az immunrendszerről szeretnék elmélkedni.

Két működési egységünkben megy végbe az egyéni életben természetes szelekció, az idegrendszerben és az immunrendszerben. Ezek tehát egyediek, még az egypetéjű ikrek esetében is.

Az immunrendszerünket most egy klasszikus oszlopcsarnoknak képzelem, sok egyéni, dór-, ion- vagy korintoszi oszloppal, tartórendszerrel. Ezt az oszlopcsarnokot, ami egy védő tetőzetet tart felettünk, természetesen karban kell tartani, itt-ott megerősíteni.

Megfelelő táplálkozással, vitaminnal, mozgással, napozással, szaunázással, alvással, a mentális egészség fenntartásával.

Sőt ki kell tenni a viszontagságoknak is, különben hogyan bizonyosodnánk meg róla, hogy valóban véd. És ez az oszlopcsarnok képes átépülni, a szükségletnek megfelelően. A környezeti hatások, mint a jégesőként záporozó kórokozók, a sérülések villámcsapásai mind megrengetik, de ha a karbantartó egységek képesek lépést tartani az ártó hatásokkal, szilárdan áll.

Földrengés-erősségű járványnál mi történhet? Ránk omolhat az egész. Ha a teljes összeomlásnál valamivel előbb érzékeljük a közelgő veszedelmet, nekibuzdulunk a tartórendszer megerősítésének. Egyénileg más és más lesz a hatásos, mert az immunrendszerünk  egészen egyéni (kinek a fokhagyma, kinek a sport, kinek a jó alvás).

A szociális Homo sapiensnek van több sokak által használható találmánya, amiket be lehet vetni a csarnok megóvása érdekében. És ez közös érdek is, mert a Homo szociális lény, közelségben él, és az egyik építmény dőlése fenyegetheti a többit is.

Ilyen közös találmányok a vakcinák, szérumok, antibiotikumok, szteroid- és nonszteroid gyulladáscsökkentők. Ezek nagyszerű, hatásos anyagok, de van veszélyük is. Elterelik a figyelmet a saját építkezés fontosságáról, sőt rontják az önépítő, öngyógyító mechanizmusok hatékonyságát.

Mérlegelni kell. Van-e idő a saját, egyéni oszlop elkészítésére az adott helyzetben? Vagy gyorsan aládúcoljuk a tetőt készen vett, durva faragású oszloppal (pl. vakcinával, antibiotikummal)? Talán egy-két durva oszlopot be lehet vállalni az egész tető épségének érdekében.

Mérlegelni kell, dönteni kell. És ennek a mérlegelésnek csak egy része egyéni.

A Homo közösségben él, szociális lény. Ha az építmények dominóként való összedűlése a valós kockázat, akkor a durva oszlop használatát a társadalom előírhatja – és elő is írja.

Mikor I. Ptolemaiosz megkérdezte Eukleidésztől, hogy vajon a geometria megtanulásának nincs-e rövidebb és könnyebb módja, mint az, amelyet az Elemek mutatnak, akkor a nagy geométer így válaszolt “A geometriához nem vezet királyi út.”

Az egészségünk megőrzéséhez sem vezet egyetlen, rövid, gyorsan bejárható királyi út. De vannak segítő eszközeink, bevált, egyéni módszereink. Becsüljük meg ezeket a kapaszkodókat, a pihenőket, a segítőket, amik és akik elutasítása botorság lenne.

Szabó Ágnes

Párkapcsolat-gazdagítás másképp

A Házaskunyhóval szerzett immár másfél éves pozitív tapasztalatainkon és párkapcsolati sikereken felbuzdulva 12 részes online kapcsolatgazdagító programot dolgoztunk ki azoknak a pároknak, akik szeretnének a saját otthonukban maradva tenni magukért, egymásért, a párkapcsolatuk, házasságuk épüléséért.

A program férfiaknak szóló anyagát Miklós, a nőknek szólót Zelka írta, és bár a hangvételük némileg különbözik, ugyanazon az úton vezetik végig a pár két tagját – egymás felé.

A folyamatban vannak tesztek, adódik sok önálló megfontolni való (ez biztosítja az autonómiát – avagy a most divatos kifejezéssel „én-időt” – a pár tagjainak), és persze tartalmaz az anyag olyan csomópontokat is, ahol a közös megbeszélésnek, az együttes meggondolásnak van tere (a társas szükséglet kielégítéséhez adva építő tartalmat).

A humor és a játékos megközelítés mellett megjelennek az alapszükségleteket (pl. házastársi ágy, közös asztal) és a fő párkapcsolati dimenziókat (pl. gondoskodás, megélhetés) érintő mélyebb témák is, ám mindvégig a pozitív szemléletet, a “Mit tehetünk, hogy még jobb legyen?” elvet megtartva.

A 12 részt külön-külön küldjük a pár két tagjának, így mindketten saját ritmusukban haladhatnak. Igény szerint lehetőség van a felmerült kérdéseket telefonon, cseten vagy e-mailben velünk is egyeztetni, ami alkalmat ad az érzelmi és gondolati folyamat személyekhez és konkrét párkapcsolati helyzethez igazítására – de természetesen ez nem elvárás, csupán egy opció: a program az aktív beavatkozásunk nélkül is remekül működik.

Akik jobban szeretik a papír-ceruza alapú megközelítést, azoknak az online forma helyett a webkönyvesboltunkban kapható Párkapcsolati áttekintő csomagot ajánljuk.

Online párkapcsolat-gazdagításra jelentkezés, érdeklődés a baktay@baktay.hu címen.